Focusing on the poorest countries(最貧国への援助の優先度)とは何か

朝日新聞天声人語2003年11月28日づけ
http://www.asahi.com/paper/column20031128.html
このテキストでは、「中国・西安のはるか北西の小さな村に住む13歳の少女」の教育環境問題を例に挙げて、日本(小泉総理)の「教育のためのグローバルキャンペーン(GCE)」における援助の低評価を問題にしています(ように少なくとも俺には思えるし、天声人語を読まれたかたも思われたと思います)。
↓その評価が載っているレポート(pdfファイルの17ページ目)に、日本の評価(採点)が掲載されています
http://www.campaignforeducation.org/_html/2003-news/11-rc-rept/musttryharder_en.pdf


Meeting the internationally recognised aid target E17th
Providing a fair share of the funding required to achieve education for all F 18th
Focusing on the poorest countries E 15th
Putting poor people before narrow self-interest by untying aid B 9th
Demonstrating commitment to a global solution for funding basic education for all D 8th
これの「Meeting the internationally recognised aid target」における評価は不当である、というのは前項で述べました(俺評価では「A+」です)が、もう一つ気になるのは、「Focusing on the poorest countries」という項目です。これに関する評価基準は、レポートの33-34ページに書いてあります。

If Education For All is to be funded effectively, it is crucial that the bulk of basic education aid should be given to the poorest countries ‐ as they are most dependent on financial support and face the most difficulties in meeting the international education targets.It is still important that aid is provided to ‘non poor’countries ‐ e.g. to education programmes in poor areas of Brazil, despite the country’s classification as an Upper Middle Income Country. However, too many rich countries are determining which countries should receive aid for reasons other than poverty reduction ‐ such as cultural, economic, political or military links. This is hampering progress towards Education For All. We are disappointed that only six out of 22 rich countries really do focus theiraid on the poorest.
で、34ページの表をご覧になると「% of aid to total education Grade Position Country to LDCs/LICs」と書かれていると思います。要するに「LDCs/LICs」に対する援助割合が多いほど、その評価(採点)は上になる、ということです。
「LDCs」というのは「Least Developed Countries(低開発国)」、「LICs」は「Low Income Countries(低収入国)」の略で、それについては同レポートの40ページに、以下のように書かれています。

LICs (Low Income Countries) are those with a GNI per capita of $745 or less in 2001. There are 64 of which 49 are LDCs (Least Developed Countries), suffering from additional severe problems of low living standards and economic insecurity.
↓さて、中国の1人当たり所得(GNI/人)ですが、それについては以下のサイトでは、以下のような記述があります。
http://homepage1.nifty.com/ptolemy/nations/asia/china.htm

1人当たり所得(GNI/人)   890米ドル(2001)
また、UNCTADによりLDCsだと認知されている49の国は、たとえば以下のサイトで分かります。
↓LEAST DEVELOPED COUNTRIES AT A GLANCE
http://www.unctad.org/Templates/webflyer.asp?docid=2929&intItemID=1634&lang=1
要するに、中国は「教育のためのグローバルキャンペーン(GCE)」基準では「the poorest countries」ではありません。
要するに、「中国・西安のはるか北西の小さな村に住む13歳の少女」のような人への援助を増やしても、「最貧国への援助の優先度」に対するGCEの評価(採点)は上昇しません。
要するに、天声人語の2003年11月28日の記述における前半の「中国の少女」の話と、後半の「GCEの日本の援助評価」とは何の関係もありません(俺は、少女の教育における問題は、中国の国内問題、あるいは彼女の家庭の問題だと思います)。
びっくりしましたか? 少なくとも俺はびっくりしました。
1・中国に、貧しい少女がいる
2・日本の「途上国の基礎教育援助」は充分ではない
という2つの情報があって、それを一つのコラムの中で提供していることから読者に類推して欲しい結論は、
3・もっと中国に援助をしなければならない
だということは、天声人語の中の人(小池民男氏)的には自明でしょうが、まず、そもそも「2」が曖昧であること、さらに「2」が事実だとしても、それを改善するには「3」は無関係だということです。
これほどとんでもない「読み手に間違った、あるいは不十分な情報提供をおこない、読者を誤誘導させる」という記事に出会ったのは、さすがの天声人語でもひさびさなので、少し長くなってしまいました。
なお、GCEのレポートをまとめたかたのお名前は、レポートの44ページに「Anne Jellema」と表記されており、その名前で検索すると、たとえば以下のようなテキストが見つかります。
↓Need of the day: Education for all
http://www.learningchannel.org/article/view/60007/1/

Koki, whose story will be highlighted by Global Campaign for Education (GCE) activists around the world this week, is an ordinary African girl. In fact, more than fifty years after education was recognised as a fundamental human right, it is an outrage just exactly how ordinary her story is. Like children everywhere, Koki has dreams for her future; dreams of becoming a doctor, a teacher, or a shop-owner. But education is not free in Koki's country. Parents have to pay registration and annual tuition fee, buy books and uniforms and also pay for the repair and upkeep of the school building. They must contribute to the water and electricity funds, and the Parent-Teachers Association fund. Often, parents even have to buy desks for their children.

Koki's mother is poor and cannot afford such costs. Despite the fact that the world's governments have repeatedly promised to provide "education for all", Koki is one of 125 million children around the world who do not go to school. Instead, she begs on the street. Most likely, she will grow up to be one of nearly 900 million illiterate adults.

ここで語られている「Koki」というアフリカの少女に起こったことが本当かどうかは不明ですが、GCEのレポートとその作成者の意志を尊重するなら、中国の少女の話よりもむしろこちらについて天声人語の人は語ったりするべきなのではないかな、と思いました。

追記:
本日のテキストは、2ちゃんねる・マスコミ板の以下のスレッドに掲載されているテキストをだいぶ参考にしました。「文責・名無しさん」の多数のかたに感謝します。
↓☆朝夕の娯楽★天声人語素粒子アタック25★☆
http://society.2ch.net/test/read.cgi/mass/1068806494/